Spesies Kelulut

Monday 21 May 2018

Kenapa Kelulut Tidak Naik Ke Kotak Topping?

Isu kelulut tidak naik ke topping, isu kelulut asyik tutup lubang antara topping dengan log merupakan rungutan biasa yang kita dengar daripada penternak kelulut. Sebenarnya banyak faktor yang menjadi punca masalah tersebut.

Ada yang kata, log perlu dipotong pada aras telur. Ya, ada betulnya. Tapi dengan cara tersebut tidak menjamin kelulut akan membuat madu di kotak topping. Tapi cara begini mempunyai risiko tersendiri, bayangkan ketika anda memotong pada paras telur, terkena ratu kelulut. Apa yang akan terjadi? Ada kemungkinan koloni tersebut akan mati secara perlahan. Perkara paling utama untuk menyelesaikan masalah tersebut adalah SUMBER.. Sumber yang dimaksudkan adalah sumber makanan dan sumber resin/damar adalah mencukupi, bukan sekadar ada.

1) Sumber makanan kelulut terdiri daripada nektar (untuk menghasilkan madu) dan pollen (untuk menghasilkan beebread atau roti lebah). Jika sumber adalah mencukupi, sepatutnya tidak menjadi masalah untuk kelulut naik ke kotak topping.

2) Sumber resin/damar merupakan asas yang digunakan kelulut untuk membuat sarang, terutamanya kantung madu. Jika spesies seperti H. Itama, ia memerlukan resin dari pokok-pokok yang mengeluarkan getah seperti pokok getah, terap, nangka, cempedak dan lain-lain lagi.  Namun bagi kelulut daripada spesies yang memerlukan damar seperti T. Binghami dan T. Apicalis, sudah tentu mereka memerlukan damar. Bukan resin biasa seperti H. Itama. Damar hanya dihasilkan daripada pokok dari keluarga Dipterokarpa (Merbau, kayu Kapur, Meranti dan lain-lain). Malangnya pokok ini hanya terdapat di kawasan hutan yang belum diteroka. Jika dikawasan, agak sukar untuk memelihara spesies kelulut yang memerlukan damar ini.

3) Keadaan kotak toping juga memainkan peranan. Ketebalan, saiz kotak toping juga menjadi punca kelulut tidak naik ke topping. Sebaiknya, ketebalan kayu kotak topping melebihi 1 inci adalah digalakkan. Saiz kotak toping juga perlu bersesuaian dengan spesies kelulut yang diternak. Pastikan potongan kotak topping adalah kemas, jika ada lubang, anda boleh tutup mengunakan tanah liat atau mengunakan propolis kelulut. Ia bertujuan untuk pemangsa kelulut memasuki topping.

4) Lokasi log diletakkan juga merupakan boleh menjadi punya kelulut tidak naik ke topping. Sebaiknya log kelulut diletakkan dikawasan yang redup. Tidak terkena terik matahari seharian.

5) Keadaan koloni tersebut juga antara punca kelulut tidak naik ke topping. Kebiasaannya koloni aktif dan kuat tidak mempunyai masalah untuk naik ke topping. Sebaiknya, koloni yang baru tiba jangan dipasang toping terlebih dahulu. Biarkan 3 minggu hingga 1 bulan. Biar kelulut tersebut biasa dengan kawasan tersebut dan memenuhi ruang kosong yang ada dalam log. 

Cukup kan? Lepas ni saya akan kongsi macam mana nak memujuk cik lut naik ke topping. Tunggu ok..

No comments:

Post a Comment